Consum crescut de carburant, fum negru, trepidație la relanti, martor “check engine” aprins… Simptomele sunt destul de clare: e timpul să verificați sonda lambda.

Sonda Lambda este un senzor amplasat pe tubulatura de evacuare si conectat la ECU, care in esență consta într-un conductor de curent electric a cărui intensitate variază in funcție de cantitatea de oxigen care traversează sonda. In interiorul acesteia exista un material ceramic poros, din dioxid de zirconiu (ZrO2). Intensitatea curentului prin placa de zirconiu variază in funcție de numărul de molecule de oxigen care traversează materialul ceramic. Deoarece sonda funcționează optim doar la temperaturi mari, „la rece”, pana când gazele de eșapament ating temperaturi de 4-500 grade C, sonda este încălzita de o rezistentă din interiorul ei, după care căldura ii va fi furnizata chiar de temper­atura gazelor de eșapament.

Autoturismele cu motorizări euro 3 si 4 au chiar 2 sonde, una amplasata înaintea cataliza­torului pentru optimizarea amestecului aer/combustibil, si una după catalizator, pentru verificarea eficientei acestuia. Constructorii recomanda verificarea sondei la fiecare 30 000 de kilometri sau la fiecare doi – trei ani de funcționare a mașinii si schimbarea sondei in cazul când apar probleme in funcționarea acesteia.

Pentru ca una din sursele majore de poluare o reprezinta gazele incomplet arse emise de motoare…

Citeste continuarea Aici